Şiir, Edebiyat, Kültür, Sanat

23 Ocak 2015 Cuma

yukarıdakilerden kalan



bugün beter uyandım
bunu söylemeliyim sana
iyiye giden bir şey yok
saymaya da takatim...
biraz melankolik biraz pesimist
belki en çok aşksızım
yağmalanmış talan edilmişim gibi bir hâl
gibi kırık
gibi kıpırtısız
inceldikçe incelen bir hüzün
kol geziyor evde sokakta
yüzümde türlü hırsız gölgeler
türlü ölümler
ve dahi sözümde
acil kanamalı bir inanç
boynumdan ellerine hâlihazır.

bugün anlatmaya uyandım
kışın eteklerinden düşecekleri
ve ülkenin...
kalksın üstümüze serpilmiş bu sevişme engeli.

Sema Enci

6 yorum:

N.Narda dedi ki...

Açıkçası bu şiiri şiir yapan sadece son dört mısrası olmuş. Bana göre tabii :)

mabelard dedi ki...

Sema Enci; günümüz şiirinde şiir yazdığını söyleyip, şair geçinen birçok isimden çok daha etkili şiirler yazıyor. Yazdığı dizeler basit söyleyiş gibi görünse de sehl-i mümteniye yakın duruyor.

Onun şiiri keşfedilmeyi bekleyen okyanus gibi.

N.Narda dedi ki...

Bu örneğe bakarak size katılamayacağım :)

Şair geçinen bir çok isim olduğunda hemfikiriz, orası ayrı.

mabelard dedi ki...

Yıllardır şiir okuyorum. Şiir biraz da sezgidir. İyi okur okuduğu metni yeniden yazabilen/yeniden oluşturabilen okurdur. Okurun bunu yapabilmesi için metni yüreğinde hissetmesi/duyumsaması gerekir. Okuduğumuz metni yüreğimizde duyumsayamıyorsak okumada bir eksikliğimiz var demektir. Türk toplumunda kimi okurlar genellikle kendilerine şiir/şair diye dayatılan isimleri okumaya alıştığındanmıdır nedir yeni bir isimle karşılaştığında okuduklara metinlere biraz tereddütle yaklaşırlar.

Bu şiirin ilk kıtasında yer alan "inceldikçe incelen bir hüzün kol geziyor evde sokakta" ve "yüzümde türlü hırsız gölgeler türlü ölümler ve dahi sözümde acil kanamalı bir inanç
boynumdan ellerine hâlihazır" dizelerini şiirin bütünlüğünü koruyarak oluşturmak göründüğü ya da okudunduğu gibi basit değildir. Çoğu okur bu dizeleri okuduğunda "ne var bunda bunu ben de yazarım" diyebilir.

Bu tarz okurlara "yaz öyleyse" denildiğinde yazabilen kişiye edebiyat tarihinde henüz rastlanmamıştır.





N.Narda dedi ki...

Önce günaydın.

Epeydir böyle yorumlaşmamıştım, iyi oldu :)
Öncelikle........

İma ettiğiniz "şiir okuru" profilinde olmadığımı katiyen belirteyim. Bu konuda mütevazi olamayacağım, akademik bilgim az olabilir ama "şiir damağıma" güvenirim.

Blogumdaki iyi şiir etiketli yazılara bakabilirsiniz vaktiniz varsa:) Ki Y. Kemal, Haşim, Cansever, Bodler, Nerval, Mallarme gibi ustalara yer vermedim henüz blogda. Belki yer de vermem çünkü şiir benim saklı alanım daha çok...Yeni şairleri ise çok da takip etmediğim - tam da sizin belirttiğiniz sebepten- doğrudur. Şiir anlaşılmaz sezilir derler. Büyük yüzdesi doğrudur ama şiiri sezmek okuyanın birinci vazifesi değildir çünkü bu vazife şiirin kendisinindir. Öyle şiirler okuduk ki sözleri bilmediğimiz bir dildeydi ama onun güzel şiir olduğunu bildik.


Polemikçi biri değilim çok şükür ya da haddini bilmez. Yine de şöyle düzelteyim yorumumu: Bu şiirin sadece son kısmını sevdim.

Umarım sizi kızdırmıyorum yorumlarımla. Eğer öyleyse belirtmeniz yeterli. Buralarda edebiyat konuşacak (tartışacak değil) pek kimse bulamıyoruz zira:)

İyi günler.

mabelard dedi ki...

İlköğretim yıllarında sınıfın münazara ekibindeydim. Benim burada takındığım üslupta biraz da o günlerin etkisi vardır. Yapılan yorumlara kızmıyorum. Niçin kızayım. Nihayetinde en sevdiğim işi yapıyorum ve şiir hakkında konuşuyorum. Yorumlarınız için teşekkür ederim. Paylaşımlarıma değer katıyor.

Mallarme, yaşadığı sürece şiirde kusursuzluğun peşinde koşmuştur. Ama kusursuz şiir var mıdır? Ya da Mallarme veya başka bir isim mükemmel şiire ulaşabilmişlermidir? Hayır...Ulaşamamışlardır. Niçin? Çünkü şiirde tıpkı insan gibidir. Kusurları, eksikleri vardır. O kusurlar ancak ve ancak okurun yüreğinde tamamlanır. Ve her şiir kendisini sevecek bir okuru mutlaka bulur.

İyilikle kalın.